Satamakatsaus Itämeren kierroksen 2018 satamiin: Liettua, Latvia ja Viro

Matka jatkui Liettuaan…

Klaipedan vierasvenesatama

Klaipedan vierasvenesatama, Old Castle Harbour, on todella idyllisessä sisälahdessa, ”Klaipedan linnan” vallihaudassa. Baltian satamien tapaan se löytyy teollisuussatamien jälkeen pidemmän rännin takaa. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan likimainkaan yhtä pitkän ja mielenkiintoisen kuin Gdanskissa.

Vierasvenesatamaan pääsee perinteiseen tapaan manuaalisesti avattavan kävelysillan kautta. Silta avataan klo 6 – 22 tasatunnein vartiksi, paitsi klo 9, 12, 16 ja 19. Joen varteen mahtuu hyvin kylkikiinnitykseen odottamaan vuoroaan. Klaipedan vierasvenesatamalla on myös hyvät nettisivut. Paikan voi varata etukäteen netistä täältä.

Kuurinkyntään puolella on Smiltyne Yacht Club, josta löytyy 65 paikkaa lisää.

Viereinen satama Klaipedassa - Liberta.fi

Me sen sijaan yövyimme yllä olevassa upeassa teollisuusmaisemassa! 🙂 Old City Harbour oli täynnä ruotsalaisten eskadeerin ansiosta. Saimme kuitenkin paikan viereisestä paikallisen venekerhon paikasta. Kulku oli asteen rapistuneen teollisen alueen läpi, eikä maisemakaan ollut ihan yhtä nätti kuin varsinaisessa satamassa. Vuorokauden valvomisen jälkeen kaikki kelpasi yhtä kaikki.

Vaikka maisema ei ollut mieltä ylentävä, huoltorakennus oli kuitenkin kohtuullisen lähellä ja vanha kaupunki vieressä. Suihkut ja vessat eivät olleet ihan moderneimmat, mutta pesukone kuivausrumpuineen oli reissun paras. Kun ukkonen yllätti ja kasteli KAIKKI tuulettumassa olleet kamat, mukaan lukien peitot, patjat ja tyynyt, niin oli reissun pelastus kun patjatkin mahtuivat kuivausrumpuun.

Jos ei ole varannut etukäteen paikkaa netistä niin on hyvä varata käteistä, pankkikorttimaksu ei ollut vielä viime kesänä käytössä ja automaateille oli matkaa.

Kannattaa ehdottomasti varata reilusti aikaa Kuurinkynkään käyntiin. Fillari alle, lautalla yli ja tutustumaan paikkoihin. Kuurinkynkäällä on myös merimuseo, mutta valitettavasti meillä ei ollut aikaa piipahtaa siellä. Ehkä sitten ensi kerralla.

Liepajan vierasvenesatama

Liepajan satama oli tuttu jo edellisen kesän reissulta. Saapuminen kaupunkiin tyynessä auringonnousussa oli henkeäsalpaavan upea. Muutenkin perille päästyä olo oli onnellinen, olihan taas ehtinyt tulla uni simmuun ja unille meno aamulla maistui makealta.

Käytävä suihkuille - Liberta.fi
Vierasvenesataman suihkut löytyivät tämän käytävän varrelta.

Edelliskesän reissusta juuri mikään ei ollut muuttunut. Vierasveneilijöiden käytössä on suihkut viereisessä hotellissa. Tällä kertaa viereisen hotellin käytettävissä olleet suihkut olivat vaihtuneet kylpylästä asuinkerrokseen. Kerroksen suihkut olivat huomattavasti siistimmät, bordellihenkisestä käytävästä huolimatta.

Satama on lähellä keskustaa. Noin kilometrin päässä olevasta turistitoimistosta vuokratiin pyörät, joilla käytiin tutustumassa tienoisiin. Se, mistä olimme taas ihan pähkinöissä, oli läheinen isompi Rimi market, josta hamstrasimme paikallisia herkkuja veneen täydeltä. Muutoinkin Latvian kivat kahvilat huokeine hintoineen jättävät kaipuun palata uudelleen.

Kõigusten vierasvenesatama

Sisäänajo Kõigusteen - Liberta.fi
Koigusten satamaan on hyvä reimattu reitti.

Seuraava pysäkkimme oli Saaremaalla. Alunperin aikomuksessa oli mennä ulkokautta, vieraillen Viron länsipuolen satamissa. Heikoista tuulista johtuen suuntasimme kuitenkin Irbensalmen läpi sisäreitille. Kun loma alkoi loppua ja halusimme varata aikaa Hiidenmaalle, niin päädyimme pikapysähdykseen Saarenmaalla. Suunnilleen puolivälissä Kuresaarta ja Kuivastua on Kõigusten satama, josta ei meinannut löytää järkevää tietoa.

Valtaosa kirjoista ja netistä löytyneistä tiedoista oli auttamatta vanhentuneita. Kartasta (Charts of Estonia, vol. 3) ja plotterista poiketen Kõigusten satamaan pääsee helposti reimattua reittiä pitkin. Nyt tuoreempaa tietoa satamasta löytyy Visit Estonian sivuilta ja sataman Facebook -sivulta. Sataman Facebook -sivuilta löytyy myös hyvä dronella kuvattu video, jolla satamaan tulo avautuu helposti. Video löytyy tästä.

Kõigusten satama - Liberta.fi
Köigusten vierasvenesatama on erittäin suojaisa ja rauhallinen.

Satama oli nyt ollut jonkin aikaa suomalais-virolaisen pariskunnan hoidossa. Paikkoja oli uusittu ja esim. laituri oli satamaan tullessamme alle kuukauden ikäinen. Uusi huoltorakennus ja vesiputket ovat tulossa kesälle 2019.

Tuoreet affenat suoraan savustuspöntöstä maistuivat mereltä tultua.

Me kävimme vain vetämässä henkeä ja jatkoimme matkaa heti yhden nukutun yön jälkeen. Veneitä oli vain muutama, Liepajasta tuttu Brittipariskunta ja pari muuta venettä. Saksalaisia asuntovaunuilijoita sen sijaan oli enemmän. Uuden huoltorakennuksen myötä paikka tulee varmasti kasvattamaan suosiotaan ja se lyhentääkin mukavasti päivämatkoja sopivalla sijainnillaan.

Kärdlan vierasvenesatama

Kärdlan satama
Kärdlan vierasvenesatama on uusi ja moderni.

Tulo Kärdlaan oli eräs kauneimmista koskaan. Oheisesta blogista löytyy upeita kuvia etenemisestä auringonlaskussa. Satamatoimisto oli jo kiinni kun tulimme Kärdlaan, mutta saimme henkilökunnan kiinni puhelimitse. Samalla saatiin koodit kuntoon ja pääsimme vielä nauttimaan iltasaunasta.

Kärdlan satamassa - Liberta.fi
Mieltä rauhoittavan rauhallista.

Huoltorakennuksen tilat olivat hienot ja uudet, kuten niin monessa Viron vierassatamassa. Saunat ja suihkut oli uudet ja myös pesukone oli käytettävissä.

Patsaita Kärdlan satamassa - Liberta.fi
Patsaita Kärdlan satamassa. Jostain syystä Kärdlaan osui reissun upeimmat auringonlaskut!

Emme olleet aiemmin käyneet Hiidenmaalla, joten varasimme pari päivää saaren kiertoon. Rannasta sai vuokrattua auton alle, jolla ajelimme saaren ympäri, muun muassa Kõpun majakkaan tutustuen. Toisena päivänä vuokrattiin fillarit, joilla lähialue tuli tutuksi. Täytyy sanoa, että oli reissun parhaat fillarit!

Kärdlan satamalla on nettisivut myös suomeksi. Linkki sivuille tässä.

Hiidenmaa ja hevoset - Liberta.fi
Upea usva Hiidenmaalla.

Lohusalun vierasvenesatama

Lohusalun satama - Liberta.fi
Viimeisiä vapaita paikkoja Lohusalun satamassa.

Lohusalu oli tuttu paikka viime vuodesta. Fasiliteetit on hyvät, uudet suihkut ja saunat löytyy myös täältä. Tällä kertaa saimme viihdykettä myös paikalliselta hevibändiltä. Onneksi he kuitenkin lopettivat järkevään aikaan ja me nopeasti keski-ikäistyvät, mukavuuksien rakastajat saimme nukkua yömme rauhassa ennen paluuta kotisatamaan. 🙂

-Jussi

Kesän 2017 reissun (Sindbad – Lähteelä – Lohusalu – Rohuküla – Abruka – Mõntu – Fårösund – Herrvik – Liepaja – Ventspils – Kuressaare – Kuivastu – Dirhami – Tallinna – Sindbad) satamakatsaus löytyy tästä.

P.S. Piditkö jutusta? Klikkaa tykkää Facebookissa ja pysyt matkassa mukana! 🙂Facebook - Liberta

Tässä vielä linkki tämän kesän reissun ensimmäiseen matkakertomukseen, Viisi päivää avomerellä

Ensimmäinen kuvakavalkaadi kesän 2017 matkasta löytyy tästä.

Tietoa Viron ja Baltian satamaoppaista löydät tästä.

Yksi kommentti artikkeliin “Satamakatsaus Itämeren kierroksen 2018 satamiin: Liettua, Latvia ja Viro