Kuljimme reittiä Sindbad – Lähteelä – Lohusalu – Rohuküla – Abruka – Mõntu – Fårösund – Herrvik – Liepaja – Ventspils – Kuressaare – Kuivastu – Dirhami – Tallinna – Sindbad. Seuraavassa katsaus reitin satamiin.
Lohusalun satama

Viron satamista ensimmäisenä vastaan tuli Lohusalu. Lohusalun satama oli erittäin suojaisa ja laituripaikkoja poijukiinnityksin oli riittävästi. Enemmän kuin satamakirjassa luvatut 10 paikkaa. Satamakapteeni tuli rantautuessa osoittamaan paikan. Lohusalun satamarakennus oli moderni ja tarjosi mahdollisuuden käydä suihkussa ja saunassa. Ihan vieressä on myös paikallisen kerhon ravintola, josta sai hyvät pöperöt kohtuuhintaan.
Rannassa oli tarjolla pyöriä vuokralle. Muutaman kilometrin päässä olevalle kaupalle meni myös bussi aivan vierasvenesataman läheltä. Kaikenkaikkiaan rauhallinen ja suojaisa satama. Miinuksena oli tankkauspaikan syvyys, tai pikemminkin mataluus, syvyyttä vain 1,5m. Seuraavalla kertaa pysähdykseen täytyy sisällyttää myös pistäytyminen Rummussa.
Rohukülan satama

Rohukülassa tuli vierailtua vähän vahingossa, päivän purjehduksen venyttyä myöhäiseen iltaan. Haapsaluun oli odotuksissa tulla 150 venettä Muhu Väina regatan sattuessa samaan ajankohtaan, joten matka jatkui ja päädyimme Rohukülaan.
Satamavalinta oli virhe. Satamakirjan uhkaus ”exposed to SW winds” ei ollut lainkaan liioittelua! Tuuli pääsi puhaltamaan suoraan sisään ja ensimmäisessä koukkauksessa poijuja kohti vauhtia oli neljä solmua! Pari hidastekierrosta tarvittiin, että vauhti oli edes kohtuullinen. Hirveän tsemppauksen jälkeen vene saatiin kohtuulliseen asentoon, mutta tuuli painoi veneitä ankarasti vinosti laitureita kohti, poijujen painuessa veden alle. Tuulta oli ehkä 8-9 m/s. Emme suosittele satamaan menoa varsinkaan uhatuilla SW-W tuulilla.
Itse satama tarjosi modernit suihkut, uudehko sauna oli erikseen varattavissa. Muutoin sataman tilat olivat lauttaliikennettä varten ja vessat yhteiset lauttamatkustajien kanssa. Ei siis erityisen viihtyisä satama. Lyhyt taksimatka Haapsaluun antaa kuitenkin mahdollisuuden nauttia lomasta, vaikka itse satama olikin lähinnä yöpymiseen.
http://www.slmarinas.ee/home/rohukuela
Abrukan satama

Abruka vaikutti mielenkiintoiselta paikalta. Luonnonsuojelualue luontopolkuineen olisi varmasti ollut visiitin arvoinen. Meidän reissulla tosin visiitti jäi lyhyeksi piipahdukseksi. Tulimme illalla juuri ennen pimeää ja jatkoimme matkaa aamulla.
Itse satama oli hyvänoloinen aisapaikkoineen. Tilaa oli hyvin, mutta paikkoja ei ollut niin paljon kuin satamaoppaassa väritettiin. Valot olivat erinomaiset sisääntuloon hämärällä tai pimeällä. Itse satamarakennus vessoineen oli siisti ja uusi.
http://www.slmarinas.ee/home/abruka/
Mõntu sadam

Mõntun satama valikoitui yöpymispaikaksi sijaintinsa takia. Siitä oli hyvä jatkaa matkaa Gotlantiin. Itse satama sen sijaan oli erittäin ankea kalastussatama, josta vierasveneiden käyttöön oli pyhitetty kuvassa näkyvän betonilaiturin sisäpuoli. Satamassa haisi kananmunapierulle pohjasta kumpuavan mudan myötä. Siihen nähden 16€ satamamaksulle ei tullut juurikaan vastinetta. Muutaman sadan metrin päässä oli käytössä vessat ja ysärisuihkut. Sauna sen sijaan ei ollut käytössä. Ei siis todellakaan mikään visiitin arvoinen satama noin niin kuin matkailumielessä…
Myös visit Estonia nostaa satamasta houkuttelevia faktoja: ”Interesting facts: The radio call sign ‘Mõntu Harbour’ can be found on VHF channel 72 and 16.” 🙂
Fårösund Marina

Fårösundin satama poikkesi selvästi satamakirjan antamasta kuvauksesta. Vanhat köysikiinnitykset olivat korvattu (osin) poijuin. Muutoin kiinnitykseen sai hoidettua kylkikiinnityksellä. Saavuimme pimeän juuri laskeutuessa ja saimme kuin saimmekin veneen uitettua kylkikiinnitykseen niin että molemmin puolin jäi alle metri naapuriveneisiin… 20 tunnin purjehduksen jälkeen väsyinein mielin se oli lähes uroteko. 🙂
Sataman pitäjät olivat juuri vaihtuneet. Uusilla omistajilla ei tuntunut olevan tietoa vuokra-autoista tai -pyöristä. Myöskään pesukoneet eivät olleet asiakaskäytössä, mikä oli pettymys reilun viikon vesilläolon jälkeen. Suihkut ja muut tilat olivat kuitenkin ihan ok. Mutta hinta 300 SEK oli silti kohtuu suolainen palveluihin nähden.
Vuokrapyöriä löytyy vähän piilossa olevasta paikasta läheltä Fåröhön menevää lossia. Kannattaa ehdottomasti ottaa fillarit alle ja mennä tutustumaan Fårön upeaan luontoon! Vuokra-autojakin löytyy! Heikosti löytyvät sivut, mutta löytyi kuitenkin. Carinalta saimme vanhan, mutta toimivan koslan alle, jolla oli hyvä tutustua Gotlantiin.
Mikäli Fårösund Marina on täynnä, paikallinen venekerho tarjoaa paikkoja vierasveneiden käyttöön. Ajoimme fillarilla ohi, paikat on helposti merkattu vihrein/punaisin lapuin.
Herrvikin satama

Gotlannin itärannikolta löytyy Herrvikin satama, jota voimme suositella lämpimästi! Satama on upealla paikalla kalkkikivikallioiden reunustamana. Uusi vierasvenelaituri on heti sisääntulon yhteydessä aallonmurtajan reunassa. Laiturin poijupaikat olivat paremmat kuin sisemmältä löytyvät venekerhon virhein lapuin merkatut tai muut kylkikiinnityspaikat. Uudesta laiturista oli lyhyempi matka ravintolaan ja vessoille ja suihkuille. Rannan krog oli hivenen ylihintainen ja suunnattu enemmänkin tukholmalaislomailijoille.
Satamaisäntä Mats asuu lähellä satamaa, eikä ole aina paikanpäällä vahtimassa, joten kannattaa rimpauttaa hänelle heti niin saa kortit sun muut kuosiin. Vessojen lähellä on kassakaappi, josta vessakortin voi noutaa vaikkei Mats olisi paikalla. Korttiin on ladattu 100 SEKkiä, joita voi käyttää suihkuun ja pesukoneeseen. Matsilta saa myös fillareita vuokralle niin pääsee sujuvasti tutustumaan paikkoihin tai käymään muutaman kilometrin päässä olevaan kauppaan.
Satamasta lähtee luontopolkuja molempiin suuntiin. Maisemat ovat mahtavat!

Liepajan satama

Liepajan vierasvenesatama on kaupungin sydämessä. Satamaan sai ajaa jonkun matkaa sisään rahti- ja sotalaivojen seassa. Itse vierasvenesatama tarjoaa hyvin suojaisat puitteet. Laituri on rannan kävelykadun varressa, mutta rannan ravintoloista ei tullut häiriötä. Viereisen hotellin vessat olivat vierasveneilijöiden käytössä ja suihkut kylpylämahdollisuuksineen myös euron lisämaksua vastaan.



Hotellin ulkonäkö herätti uteliaisuuden palveluvalikoiman laajuudesta… Itse suihkut olivat vähän kosteudessa muhineet, eivätkä kovin houkuttelevat. Mutta ajoivat asiansa.
Sataman sijainti kaupungillakäytiä varten oli erinomainen. Vuokra-auton sai alle kätevästi ja sillä pääsimmekin piipahtamaan myös Riiassa ja Jurmalassa. Keskustan turisti-infosta löytyy tietoja lähempänä olevista edullisemmista vuorkaamoista. Parilla kympillä sai alle sopivan kiesin Latviaan tutustumista varten. Myös Liepajan ravintolat ja pitkä hiekkaranta olivat tutustumisen arvoisia, joskaan kylmä ilma ei houkutellut pulahtamaan.

Ventspilsin satama

Ventspilsin satama oli Liepajan tapaan teollisuusalueen perukoilla. Satama oli hyvin suojainen ja tarjosi peruspalvelut, vessat, suihkut ja pesukoneen lisämaksua vastaan. Satamarakennus oli hyvin heti laiturin edessä. Satamasta sai myös pyörät vuokralle, mikä olikin ehdottoman hyvä tapa tutustua kaupunkiin ja roudata ostokset kaupalta.
Myös Ventspilssissä oli hiekkarantaa silminkantamattomiin. Kesä 2017 ei kuitenkaan houkutellut kastautumaan. Erityisesti lapsiperheille Ventspilssistä löytyy myös vesipuistoja, mikäli merivesi ei houkuttele uimaan. Mukiinmenevä vierailukohde kuitenkin hyvine ravintoloineen ja linnoineen.
Kuressaaren satama


Kuressaaren satama oli erikoisen rännin perukoilla. Ruopatun rännin ulkopuolella vettä oli paikoin alle metrin, mutta ränni oli toki helppokulkuinen ja hyvin merkitty. Satamassa oli poijupaikkoja runsaasti, ja myös pahimpana sesonkiaikana tilaa löytyi. Satama oli hyvin suojainen ja tarjosi hyvät puitteet uusine vessoineen ja suihkuineen, sauna oli erikseen varattavissa.
Satamasta oli lyhyt matka linnalle ja kaupunkiin. Saapuessamme vietettiin oopperajuhlien viimeistä iltaa ja saimmekin pienen näytteen satamaan saakka. Itse linna näkyikin kivasti satamasta. Kaupunki oli mukava pieni vanha kaupunkin, ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka.
Kuivastun satama, Muhu

Kuivastun satama miljöineen ei ollut kovin kaksinen lossisataman vieressä. Satamakapteeni oli kuitenkin mukava ja innokas, tullen vastaanottamaan saapuvat veneilijät. Sataman palvelut olivat hyvät uusine suihkuine ja saunoineen. Satamasta sai myös kaivattua täydennystä polttoainevarastoihin. Satamasta sai auton vuokralle ja kävimmekin tutustumassa Muhun kautta koko Saaremaahan. Muhussa oli myös hevostila, jossa kävimme ratsastamassa. Myös kapteeni pääsi hellimään pakaroitaan hevosen selässä. 🙂



Kannattaa myös käydä kävelemässä rantapolkuja pitkin. Laitumien pientareilta löytyi upeita paikkoja. Oheiset kuvat iltakävelyltä sataman lähellä.
Dirhamin satama

Dirhamista haimme lähinnä paikkaa yöpyä ja sen se tarjosi. Satama oli suojainen ja tilaa riitti, vaikka poijupaikat olivat täynnä. Kylkikiinnitykseen riitti tilaa reilusti aallonmurtajasta. Sataman fasiliteetit olivat uudet. Saunan sai vuokrattua erikseen ja käytimmekin tilaisuuden hyväksi.
Muutoin alue ei tarjonnut juuri nähtävää ja koettavaa. Iltakävelyn varrelta löytyi kauppa vähän matkan päästä, mutta muutoin juuri mitään muuta ei ollut. Hyvä satama kuitenkin matkan tekemistä ajatellen.
Tallinna, Piritan satama

Piritan sataman palvelut olivat heikentyneet sitten viime käynnin. Vierasvenesataman palvelut olivat ankeat. Vessat olivat yhteiskäytössä karavaanareiden kanssa ja erityisesti naisten puoli oli kiinalaisten karavaanareiden pesutupana. Myös suihkut löytyivät erillisestä tilapäisrakennuksesta, eivätkä ne juuri puhutelleen viihtyisyydellään. Toki laiturit ovat hyvät ja satama suojaisa. 14 m/s plus puuskat tuulessakin rantautuminen meni suht sujuvasti keliin nähden. Eikä kaupunki ole kaukana taksilla suhattaessa. Mutta silti seuraavalla keralla menemme muualle.
Viihtyisin satama reitin varrella oli ehdottomasti Herrvik. Se tarjosi paitsi suojaisan sataman, myös aivan mahtavat maisemat aivan sataman äärellä!
Lisää kuvia ja tarinaa matkan varrelta löydät reissujutusta Kesälomareissu 2017 part 1.
Jussi
Lisää juttuja kategoriasta Purjehdus löydät tästä
Lisää juttuja kategoriasta Matkakertomus löydät tästä
P.S. Piditkö jutusta? Klikkaa tykkää ja pysyt matkassa mukana! 🙂