Vaikeimman kautta. Asennusvuorossa tällä kertaa ankkurivinssi ja ankkurirulla keulille. Tälläkään kertaa homma ei mene ihan heittämällä.

20180326_105003.jpg
Lähes riittävästi tilaa ankkurirullalle.

Myös tähän sain avuksi Peten, joka teki jälleen ihmeitä metallin kanssa. Tietysti jos kyseessä olisi ollut helppo homma, sen olisi voinut tehdä kuka vaan.

Modifying-the-anchor-hatch-for-the-windlass-Liberta.fi_.jpg
Luukkua pienemmäksi.

Käytettynä löytynyt ankkuri, vinssi ja ankkurirulla olivat odottaneet asennusta viime vuodesta. Asentamattomuus ei sen sijaan riippunut välineiden vuosimallista, vaan siitä, että venettä ei vain ole tehty näitä silmällä pitäen.

Sopivimmassa paikassa ankkurivinssin asennusta ajatellen oli toinen ankkuriboksin luukku, joten se täytyi muokata. Jottei homma olisi ollut liian helppo, myöskään ankkurirullalle ei ollut riitävästi tilaa keulilla. Niinpä kaidetta täytyi vähän modata, että ankkurin saisi keulille.

Kansipala vinssille.

Petellä on maagin kyky käydä näennäisen huolettomasti ottamassa parit mitat ja ilmestyä paikalle hanskan tavoin sopivin palasin. Ite jos olisin tehnyt, niin pala olisi ollut ainakin sentin väärän kokoinen!

Ankkurivinssiä varten kanteen hitsattiin vähän tukevampaa alumiinilevyä, veneen runkoon alta tuettuna, ottamaan vastaan vinssin voiman.

Ei ollut toki ihan sama miten se siihen tulee, erityisesti alle tullut tuki täytyi olla tarkalleen oikeassa kohtaa, jotta kettinki kulkee myöhemmin nätisti laatikon keskelle ja vinssin kiinnityspultit sattuvat sen sivuille. Lopputulos olikin erinomainen.

Alkuperäistä luukkua lyhennettiin ja tuli samoille sijoilleen. Uudessa kannenpalassa on tuki, joka menee luukun alle, kannatellen siten myös luukun takareunaa.

Kaidetolppaa irti…

Sitten olikin vuorossa tilan teko ankkurirullalle. Puukkosahan ja rälläkän avustamana Pete otti kiinnikkeen irti ja putkea lyhyemmäksi. Pete sai kiinnikkeen nätisti irti myöhempää käyttöä varten.

Tuuli osuu hankalasti hitsauspaikalle ja homma piti taas tehdä peiton suojassa.

Alkuperäisen putken kohdalle tuli jatkopala, johon alkuperäinen putki kiinnikkeineen tuli kiinni. Lopputulos oli taas nätti, eikä sellainen katseenvangitsija kuin olin ajatellut. Ammattimies on ammattimies. Kiitos taas Pete!

Welding job finished - Liberta.fi
Kansi ja keula hienosti muokattuna!

Samalla kun rullaa ja vinssiä asenteli, tuli otettua pinnat puhtaaksi keulasta.

Kansimatot ovat vaihdon tarpeessa koko veneessä. Aloitellaan kuitenkin pala kerrallaan.

Ei ollut oikeat työkalut käytössä. Voin sanoa, että kumivasara ja lasta tai muu lyötävä väline eivät ole oikeat työkalut tähän hommaan. Mutta tulipahan kokeiltua. Kyllähän ne viimein irtosi, mutta turhan isolla työllä. Sitten vielä rälläkällä loput.

Färiä pintaan ja paremmalta näyttää!

Primerit ja päällysmaalit pintaan. Onneksi toukokuu helli helteillä ja maalauskelejä riitti! Sitten pääsikin mallaamaan itse vinssiä ja rullaa.

Mallausta ja hyötyliikuntaa ketjujen kääntelyssä… (abaut 70 metriä, mitä tuli rullailtua eessuntaassun)

Rullan mallaus ei ollut fiksuinta tehdä yksin, mutta jonkunhan se oli tehtävä. Vene keikkui tietysti laiturissa, eikä rulla meinannut pysyä sovinnolla oikeassa asennossa. Useamman kategorian kirosanat tuli läpikäytyä ennen kuin rulla oli keulilla. Mutta ihan hyvähän siitä tuli. Sähköhommat ja matot odottavat edelleen askartelua. Sitä ennen pari muuta hommaa… 🙂

The Anchor roll installed - Liberta.fi
Ankkuria, rullaa ja vinssiä keulilla.

– Jussi

P.S. Jos satut omistamaan käyttöä vailla olevaan rst ankkuriketjua (8mm), niin tarjoa ihmeessä! Laita vinkkiä jos tiedät edukkaan paikan ketjun hankintaan. https://liberta.fi/myy-lahjoita-sponsoroi/ 

Lisää juttuja kategoriasta Vaikeimman kautta, löydät tästä

Lisää juttuja kategoriasta Veneen kunnostus, löydät tästä

Posted by:Liberta

Kaksi unelmoijaa toteuttaa haavettaan. Tarina siitä, kuinka Liberta lähtee maailman merille.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.