Luukuista päästäänkin seuraavaan stiplaukseen. Onnistuin nimittäin kytkemään akun navat väärin ja sain aikaan kunnon oikarin! Fantastic. Myös tälle jutulle on helppo nauraa, varsinkaan jos ei ole itse koskaan mitään tehnyt.

Homma lähti uuden starttiakun asennuksesta. Pala kakkua, simppeli homma, jonka 15 vuoden aikana tehnyt kymmeniä kertoja useampaan veneeseen. Mutta ei tällä kertaa.

Virta päälle ja WTF! Savu nousee ja kipunat sinkoilee.

Asiaa sen kummemmin ihmettelemättä tuumasta toimeen, ja akku paikoilleen. Musta miinusjohto miinukseen ja toinen sininen plussaan. Virta päälle ja WTF! Savu nousee ja kipunat sinkoilee. Aivan ihmeellistä. Ei mitään havaintoa, että mitä tapahtui. Luulin että akussa oli jotain vikaa. Ei tullut mieleenkään, että navat olisivat menneet väärinpäin. Kävin vaihtamassa akun, mikä Motonetissä onnistui, vähän pitkin hampain kyllä. (ja tässä ihan aiheesta asiakas oli väärässä, mutta pisteet silti Motonetille.)

Toinen akkukengistä oli vähän sulanut oikarin seurauksena. Vasta kun olin ostamassa uutta akkukenkää huomasin, että jumalauta miinus olikin plus…

Uusi akku paikoilleen ja hämmästelemään vahinkoja. Kun virrat laittoi päälle, moottorin käynnistystaulusta lähti piippaus, eikä moottoria voi käynnistää. Fuck. Mankka ei toimi, pikku vikoja. VHF ei toimi, okei, ei niin vaarallista. Kaikki muu näytti toimivan ja virta hupiakuilta tuli normaalisti. Myöhemmin lisämenetykseksi löytyi myös maasähkön invertteri/laturi.

Moottorin hälyääneen ei meinannut löytyä selitystä millään. Useampi keskustelu rannan miesten kanssa ja puhelut Yanmarin huoltomiehen ja sähkärin kanssa eivät tuoneet lisävalaistusta ongelman ratkaisuun.

Jos pitäisi arvata, niin arvaa harmittiko? Omat adjektiivit eivät riitä kuvailemaan harmituksen määrää. Minua aiemmin jo hyvin palvellut Motonetin myyjä pelasti kuitenkin viikkoni toteamuksellaan: ”Jos ei mitään tee, ei mitään myöskään tapahdu”.

Kun valmista ratkaisua ei löytynyt, jatkoin sinnikästä googlailua aiheen tiimoilta. Lopulta eräältä ameriikan keskustelupalstalta löytyi ratkaisu: laturi on mennyt rikki oikarin seurauksena.

WP_20160706_17_36_47_Pro__highres
Onko tässä ratkaisu ongelmaan?

Ei auttanut kuin kokeilla. Kesälomakin oli jo puolivälissä. Uusi laturi kainaloon ja veneelle.

WP_20160730_13_00_07_Pro__highres
Changing the alternator is my middle name.

Taas sitä oppi uusia asioita, laturin vaihto oli lopulta helppo homma. Ja mikä parasta, hälyääni jäi tulematta ja dieseli hörähti käyntiin kiltisti!! Suu oli melko muikeana tämän jälkeen.

Sittemmin akkujen navat on tullut triplatsekattua. Vuotta myöhemmin kun sähkäri sähköjä uusiessa vaihtoi kyseiset johdot, hän myös ihmetteli tehtyjä värivalintoja ja päivitteli niiden sekoittamisen helppoutta. Hyvä, että Timo sentään osaa hommansa, niin ei tarvinnut tätä harjoitusta tehdä uusiksi.

 

Jussi

Posted by:Liberta

Kaksi unelmoijaa toteuttaa haavettaan. Tarina siitä, kuinka Liberta lähtee maailman merille.

Vastaa