Älä asenna lämmittimen puhallinta näin

Tämä juttu menee taas sarjaan kuinka pikku hommasta saa helposti ison.

Veneessämme on vanha kaasulla toimiva vesikiertolämmitys. Viime kesänä sen kanssa tuli tapeltua useampaankin otteeseen. En meinannut saada sitä toimimaan ja venettä lämpenemään millään. Aikeissa oli asentaa uusi lämppäri, ehkä vaihtaa johonkin diesel-lämmittimeen.

Lappo - Liberta.fi
Lappohommia, nesteitä vähän vähemmäksi lämppäristä.

Talvella tuli käytyä Pajalahden veneilykoulun Venelämmittimen huoltokurssia kuuntelemassa. Suosittelen, kenelle se vain on mahdollista. Esityksen piti Nalle, Nallen venehuollosta. Setin jälkeen sovittiin, että kunhan säät lämpenevät niin hän tulee katsomaan mitä tilalle keksitään. Säät lämpenivät ja Nalle tuli.

Flektin paikan mallausta -Liberta.fi
Nestekiertoinen puhallin.

Käytiin läpi eri vaihtoehdot korvaavasta systeemistä. Järkevintä olisi pitää nykyinen vesikierto ja vaihtaa modernimpi lämmitin tilalle. Saimme tarjouksen uudesta lämppäristä tarvikeineen. Pähkimme tarjousta Kaisun kanssa ja totesimme, ettei meillä ole siihen varaa. Ja toisaalta, lämpimille vesillehän sitä ollaan matkalla, joten lämppäriä tarvitaan ensisijaisesti kuivattamaan venettä ja varusteita.

Jotain tarttis silti tehdä. Päädyin siihen, että Nallen vinkin mukaisesti tehostetaan vesikiertoa lisäämällä siihen tuuletin. Itse asiassa Nallen kanssa sparrailtiin sitä vessaan, jotta siitä saisi kuivauskaapin. Nykyisessä versiossa vessasta saa kuivauskaapin muutenkin lämppärin lämpimän pakoputken ansiosta. Itse flektin päätin asentaa salonkiin.

Flekti paikoilleen.

Ostin tuulettimen. Mitään ohjekirjaa ei tullut laitteen mukana, eikä sellaista myöskään valmistajan sivuilta löytynyt. No, ei se ole ennenkään haitannut. Asennus meni itse asiassa aika nätisti ja nopeasti, tulinhan myös satsanneeksi kalleimpiin työkaluihin ikinä (kannen mattojen irti saamista varten). Kun hommia riitti niin tein homman sutjakkaasti.

Puhallin paikoillaan.

Sähköt toimii ja puhallin käy, mutta lämmintä ilmaa ei tule, vaikka lämmitin on pyörinyt jo hetken. Ei aikaakaan niin lämppäri alkaa kettuilla. Se alkaa sammua itsestään, kuten se teki viime kesänäkin. Perkele. 30 vuotta vanhalle kaasulämppärille ei myöskään ihan iisisti löydy mitään tipsiä netistä. Arvelen tuulettimen asennuksen myötä putkiin päässeen ilman haittaavan veden kiertoa. Käyn läpi joka paikan, mutta mistään kohtaa kiertoa ei tunnu löytyvän ilmausruuvia. (Kaikessa tässä vianselvitys- ja etsintähommassa menee helposti tietysti monta iltaa yrityksineen ja erehdyksineen.)

Kesälomareissuun lähtöä edeltävänä iltana lämppärin pakoputki menee päreiksi. Pienen sukkuloinnin jälkeen löydämme uuden seuraavana aamuna, mutta monta tuntia tuhraantuu taas. Eikä mikään muutu. Paitsi lomareissuun lähtö viivästyy ja kaikkien hermot kiristyvät.

img_5654
Klaipedan ukkoskuuron jälkeen olisi ollut toimivalle lämppärille tarvetta…

Kesäloma menee, enkä saa ongelmaa ratkaistua. Onneksi on lämmin ja kuiva kesä! 🙂

img_2605
Ylikuumenemissuoja löytyy! =)

Lomien jälkeen alan taas etsiä vikaa. Taas samat jutut. Karavaanareiden keskustelupalstat tulevat tutuksi. Löydän keinot lämppärin ylikuumenemissuojan resetointiin. Vähän samanlainen nappi kuin uusissa sulakkeissa. Ja taas käynnistyy lämppäri. Mutta se kuumenee edelleen ja neste kiehuu lämppärin vieressä. Luonnollisesti vene on myllätty taas pari kertaa ilmausruuvien löytämiseksi. (Patterit kiertävät koko veneen, letkut ovat tietysti penkkien alla, jotka ovat yltä, päältä ja sisältä täynnä siirrettävää tavaraa.)

img_2608
Kippis ja kulaus!

Päätän vaihtaa letkujen paikkaa tuulettimessa. Irrotan toisen letkun. Siitä tuuttaa vettä kuin palokunnan ruiskusta. Mutta itse tuulettimen putkesta ei tule mitään. –> Vesi ei siis kierrä yhtään! Tätä on ollut vaikea tietää kun lämppäri on kuumentunut nopeasti, sammuttaen itse itsensä. Ja paisuntasäiliötä on saanut vahtia kun ilmareiästä on tursunnut nesteitä pitkin poikin. (Joita muuten lapotettu, suun kautta, vähemmäksi. Ai että, kyllä on muuten hyvää!)

img_2620
Voiko muka kaikissa tuotekuvissakin oleva kumirengas ollakin tulppa?!

Mieleen tulee, että voiko muka kaikissa tuotekuvissakin oleva kumirengas ollakin tulppa?! Perkele! Tuumasta toimeen ja letkut irti. Nyt jo raivon voimalla. Voi nyt tutuntutuntuttu! Onhan se! Miten voi olla! Ja miksei sitä tullut asennusvaiheessa tsekattua tai ei edes tullut mieleen! Onpa kumma kun nesteet ei kierrä, jäävät kiehumaan lämppärille ja se kuumenee nopeasti!

img_2618
KUMITULPPA!

KUMITULPPIEN takia letkut oli sen verran kovassa kiinni, että kun tuli voimalla ja raivolla vedettyä letkut irti, samalla oli koko mötikkä irronnut etulevystä, kuten myös johdot ja jäähdytysnesteet roiskui joka paikkaan. No, se oli pientä tässä konkurssissa.

img_2617
Koko roska lähtee irti etulevystä ja johdot, mutta ei letku.

Letkut kiinni, johdot kiinni, mötikkä kiinni etulevyyn ja koko paketti paikoilleen. Vähän kuivausta ja lisää nesteitä lämppäriin. Toivottavasti toimii vielä. Play. Ja toimiihan se! Kieltämättä hyvä fiilis, että se viimein toimii! Vähän, tai ei niin vähänkään, harmituttaa tähän tuhraantuneet tunnit. Oikeasti monen monta iltaa mennyt tähän! Toisaalta ainakin taas oppi paljon uutta lämmittimistä ja niiden toiminnasta, eikä ainakaan tullut annettua periksi.

Isoin oppi on kuitenkin se, että vika on yleensä aina sen kaikkein helpoimman selityksen takana, joka kuitenkin olisi työläs tai muuten vaan hankala tehdä. Tällä kertaa letkut oli kumitulppien takia niin kovassa kiinni, että ne piti ottaa puukolla irti ja sitten olikin joka paikka nesteissä. Eikä sitä olisi jaksanut uskoa, että kaikki tuotekuvat olisi otettu tulppien kanssa! Vähän sama kuin olisi iPhonet paketissa tai jotain muuta yhtä hölmöä. Toki varmasti jokainen joka on tälläisen kerrankin asentanut osaisi sen heti nähdä.

Niin minäkin ensi kerralla. 🙂

-Jussi

 

Lisää juttuja kategoriasta Vaikeimman kautta löydät tästä

Lisää juttuja kategoriasta Veneen kunnostus löydät tästä

Yksi kommentti artikkeliin “Älä asenna lämmittimen puhallinta näin

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.