Tammikuu. Tammikuu meinaa mennä vilahtaa vikkelään tällä kertaa. Tekemistä ja sen suunnittelua on riittänyt enemmän kuin aikaa.

Liberta Itämerellä.jpg
Kesällä matkoja mittailtiin auringon ahavoittamin käsin veneessä. Nyt kalpeana kotona.

Tehtävälistauksemme on jaettu osa-alueittain otsikoin Oma oppiminen, Matkan suunnittelu, Veneen kunnostus ja Matkan rahoitus. Tammikuussa tekemisen vimma on ollut jälkimmäisessä. Matkaa ja erityisesti sen rahoitusta on pähkitty ja tarkennettu. Perustimme myös toiminimen asioita helpottamaan. Tämä on vaatinut erinäisen määrän selvitys- ja paperityötä. Myös blogisivut ja niiden jatkojalostaminen ovat vaatineet paljon uuden opettelua.

20180128_170325.jpg
Jussin työpiste. Karttojen alla to do -listat osa-alueittain jaoteltuna kuukausitasolla. Alimpana kuluva kuukausi viikkotasolla.

Istumalihaksia on ehditty kuluttaa vähän myös Pajalahden veneilykoulun tammikuussa alkaneilla kursseilla. Ensimmäinen kurssi oli Klaus Salkolan pitämä ”Veneen kunnossapito: Hallittu toimintamalli vai improvisoitua sähläystä?” Illan aihe pureutui erityisesti huoltojen järjestelmälliseen tekemiseen.

Itsekin olen pyrkinyt yllä olevassa kuvassakin näkyvien listausten myötä lisäämään systemaattisuutta tekemisissä. Edelleen kuitenkin viime keväänäkin huomasin mielettömän määrän aikaa menevän erityisesti veneellä havaittujen puuttuvien nippeleiden metsästämiseen, silloin kun aika pitäisi käyttää varsinaisen työn tekemiseen. Tähän liittyen Klasun kurssilla oli muutama hyvä mieleen jäänyt tipsi:

  • Yksityiskohtainen luettelo kaikkien mahdollisten huollettavien laitteiden osista, mallimerkintöineen. Mistä ne on ostettu ja milloin ne on viimeksi vaihdettu (ei ole yksi tai kaksi kertaa vuosien varrella kun esim. joku tiiviste on jäänyt ostamatta…)
  • Luettelon pitäminen sähköisenä Google drivessa/muussa pilvipalvelussa (aina mukana, missä vain meneekin)
  • Manuaalit – kun ne ovat useille samankaltaisille laitteille – oman laitteen tietojen alleviivaus (Aina jäänyt tekemättä! –> ekat viis minuuttia menee aina siihen kun pähkii että mikä näistä moottoreista tms. olikaan meillä. Eikä mahdollinen päällä oleva tilanne ja kova keli helpota asiaa yhtään…) 🙂
  • Manuaalit sähköisenä, samoin muokkauksin, pilvessä ja puhelimessa (Esim. viime syksynä pimeä yö, pakko olla pinnassa kovemmassa kelissä ja samalla googlata manuaalia. Onneksi oltiin Viron kenttien tuntumassa ja oikea manuaalikin löytyi. Mutta helpommallakin olisi voinut päästä…)
  • Töiden luokittelu suunnittelun, materiaalien hankinnan ja itse työn tekemisen mukaan, siten että aina näkee suunnittelun, materiaalien hankinnan ja työn tekemisen vaiheet.  (Mä oon surkea kirjaamaan ylös yksityiskohtaisesti töiden vaiheet, jolloin just joku #%”!%# täsmälleen tietyn kokoinen ruuvi tms. jää hankkimatta ja sitten sitä ajellaan puuttuvien osien perässä kun pitäisi saada hommat tehtyä…) 🙂

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä! – Mikään ei silti voita itse tekemistä. Paras oppi on kuitenkin tullut eri mökkirempoista setäni Esan kanssa. Tee, älä meinaa. On paras aloittaa siitä missä on, niillä tiedoilla ja työkaluilla mitä sattuu olemaan, sillä työ tekijäänsä opettaa.

 

Jussi

Lisää juttuja kategoriasta Veneen kunnostus, löydät tästä

Posted by:Liberta

Kaksi unelmoijaa toteuttaa haavettaan. Tarina siitä, kuinka Liberta lähtee maailman merille.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.