Suunnitelman kriittistä tarkastelua, ajatuksia elämän rajallisuudesta

”Asettakaa joku päivämäärä. Ilman päivämäärää ette koskaan saa lähdetyksi.”

Tämän repliikin olemme kuulleet lukemattomia kertoja yhdeltä jos toiseltakin valtameripurjehtijalta. Sitä toistetaan, koska se on totta. Jos lähtö on epämääräisesti jossakin tulevaisuudessa, sitä voi aina lykätä milloin mistäkin syystä, eikä koskaan ole oikeasti valmis lähtemään.

pääkuva
Kohti seikkailuja.

Niinpä mekin teimme työtä käskettyä. Asetimme kunnianhimoisen tavoitteen, että Liberta lähtisi kiertämään maapalloa kesäkuussa 2019. Sitten purjehtisimme maailman ympäri kaksi vuotta, ja palaisimme Suomeen perustamaan perhettä. Maailmalla eläisimme paitsi siihenastisilla säästöillämme, myös kirjoittamillani lehtijutuilla.

Tähän saakka kaikki, mitä olemme tehneet, on suodattunut lähtöajatuksen läpi: töissä tietyt tulevaisuuden asiat eivät koske minua, koska olen silloin jo maailmalla. Vapaa-ajan ainoa aktiviteetti on purjehdus ja veneen kunnostaminen, koska veneen ja taitojen täytyy olla kunnossa lähtiessä. Kodin arjessa puolestaan emme saa haalia liikaa tavaraa, koska joudumme kuitenkin luopumaan siitä, emmekä saa matkustella liian kalliisiin paikkoihin, koska olemme säästökuurilla. Muun muassa. Muiden kuin purjehdukseen liittyvien asioiden tekeminen ja ajattelu on tuntunut liki moraalittomalta.

Nyt tai ei ollenkaan?

Olemme suorittaneet tätä projektia, se on ollut meidän toinen työmme. Kesälomilla olemme harjoitelleet tulevaan, purjehtineet Itämerellä mielessämme romanttisesti vain isot vedet ja myrskyisät meret. Purjehdus onkin palkitsevaa ja kaikkein tärkeintä, edelleen.

IMG_5879
Liberta auringonlaskussa Baltian edustalla. Aasinsiltana: meidän elämämme auringonlasku ei ole vielä koittanut!

Meitä on ajanut eteenpäin intohimoinen vimma. Mahdollisimman nopeasti maailmalle, on kiire, kova kiire! Mutta miksi? Ehkä siksi, että meillä molemmilla on henkilökohtaista kokemusta elämän rajallisuudesta, ja tiedostamme varsin hyvin, että sitä, mitä haluaa oikeasti tehdä, kannattaa alkaa tehdä mieluiten heti. Koskaan ei tiedä, milloin siihen ei enää pysty. Me olemme kai pelänneet, osin irrationaalisesti, että jos emme mene HETI, emme kohta enää pääsekään.

Mutta onko se todella niin, että jos emme mene ensi kesänä, emme mene ollenkaan? Suurin osa pallonkiertäjistä – ainakin Suomessa – on eläkkeellä. Me olemme (ainakin toistaiseksi!) hyväkuntoisia, aikuisia ihmisiä. Viiden, kymmenen vuoden päästä ikämme alkaa vasta nelosella. Ihmisiä parhaassa iässään? 😀

DSC_0663
Katseemme ulottuu edelleen kauas horisonttiin.

Liberta on edelleen lähdössä

Olemme iältämme 36 ja 40, emme 26 ja 30. Kuulostaa ehkä nynnyltä, mutta tässä iässä sitä alkaa huomioida tiettyjä realiteetteja. Kahden vuoden ajan Liberta on niellyt henkisen kapasiteettimme ja vapaa-aikamme. Eikä se ole huono asia. Niinhän sen kuuluukin mennä, jos valmistautuu Tosi Isoon Juttuun.

Mutta mitä, jos asiat tekisikin rauhallisesti? Ehtisi kunnostaa venettä oikeasti paneutuen, ehtisi hankkia tarvittavat osat ja pohtia kunnolla eri vaihtoehtoja. Libertassa on vielä paljon isoja asioita laitettavana, muun muassa targakaari, sprayhood, uudet kansikatteet… Vain muutamia mainitakseni.

Mitä jos säästäisikin rahaa vähän kauemmin? Hankkisi ehkä pääomaa? Olisi varsin kurjaa olla maapallon toisella puolella täysin varattomana! Taloudellinen pärjääminen on tähän asti ollut suurin huolenaiheemme. Ja mitä, jos purjehtisikin lyhyempiä legejä vähän enemmän? Ehtisi hankkia kokemusta, jota maailmalla tarvitaan. Ja mitä, jos ei suorittaisikaan maailmaa kahdessa vuodessa, vaan varaisi sille kunnolla aikaa? Peräti useita vuosia?

IMG_6552
Liberta, rakas aikasyöppömme. Tässä kuvassa Pentalassa vähän siipirikkona, eli keulapurjeettomana.

Liberta on edelleen lähdössä maailmalle ja sen itseoikeutettu paikka on ajatuksissamme ensimmäisenä. Maailman kiertäminen on edelleen meidän molempien ykköshaave ja intohimo, ja sitä kohti kuljemme. Realismia vain on se, että me tarvitsemme siihen vähän enemmän aikaa. Puhumme maksimissaan muutamasta vuodesta.

Ei lainkaan vähäisin aikataulua väljentävä tekijä on se, että olemme aloittaneet erään toisen yhteisen, henkilökohtaisen projektin, joka sitoo meitä ja osaltaan hidastaa aikatauluamme. 🙂 Kerromme siitä tuonnempana enemmän. Emme myöskään unohda ajatusta päivämäärän lukkoon lyömisestä. Kerromme siitäkin, kunhan uusi suunnitelmamme tarkentuu.

IMG_6506
Suomen valtameripurjehtija, eräs heistä.

Rakkaat lukijat, te kaikki, jotka jaatte saman intohimon purjehdukseen ja maailmaan: pysykää edelleen matkassa mukana ja seuratkaa valmistelujamme! Luvassa on samaa suorittamista, veneen kunnostamista ja (Itä)meriseikkailuja, mutta välillä hengittäen. 😉

Kaisu

 

 

2 kommenttia artikkeliin “Suunnitelman kriittistä tarkastelua, ajatuksia elämän rajallisuudesta

  1. Hyvä kirjoitus ja paljon ajattelemisen aihetta! Ihan samaa asiaa, mutta päinvastaisesta vinkkelistä tällä hetkellä pohtivana – eli olisimmeko lähteneet ollenkaan, jos olisimme siirtäneet lähtöämme edes parilla kuukaudella, jolloin kokemamme takaisku olisi tapahtunut kotomaassa eikä matkan varrella? – en voinut olla kommentoimatta.

    Todennäköisesti emme olisi uskaltaneet enää lähteä, mutta nyt kun se on tehty, olemme päättäneet jatkaa matkaa, vaikka vähän eri tahtiin kuin alun perin oli tarkoitus. Jännä juttu sinänsä, että meillä purjehtijoilla voi olla niin erilaiset lähtökohdat ja elämäntilanteet, mutta samoja asioita pyöritellään mielessä!

    En kyllä osaa mitään viisasta asiaan sanoa, paitsi ehkä sen, mihin tulokseen olen itse viime aikoina tullut: matkaa ei kannata ajatella muusta elämästä erillisenä projektina, vaan osana elämää. Sen lopullinen kulku ja määränpää voi olla, ja toivottavasti onkin, jotakin yllättävää. Kaikkea hyvää pohdintoihinne ja valmisteluihinne, mielenkiinnolla seurataan!

    1. Kiitos! Ja sitä samaa teillekin! Luinkin teidän postauksesta noista vastoinkäymisistä. Teillä on oikea asenne tilanteeseen! Niin se pitääkin ajatella. Elämä on matka. Ja matka on elämää.
      -Jussi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.