Reiviköysien vaihto

Taas yksi homma, jossa oli ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Onneksi on asiantunteva venenaapuri laiturissa. Ilman Hannun tipsejä tähän hommaan olisi mennyt moninkertainen aika.

Puomin-ulkoilutusta-Liberta.fi_.jpg
Konstit on monet, sanoi Jussi kun puomia mastoon veti.

Vanhat köydet tuntuivat juoksevan puomissa huonosti. Puomi oli ollut aiemalla omistajalla säilytyksessä maata vasten. Ilman suojaa sisään oli päässyt roskaa. Olin jo aiemmin imuroinut sitä pois, mutta edelleen tavaraa tuntui riittävän.

Suomen luonto on löytänyt tiensä puomin sisään.

Ei muuta kuin puomi irti ja nostimeen kiinni. Puoli ylös, koputtelua ja reiviköysien vetoa. Jo vain alkoi putki tyhjetä.

Uudet reiviköydet
Uudet reiviköydet.

Myös itse köydet kaipasivat uusimista. Kakkosreivin köysi olikin liian lyhyt, jotta reivi ylipäänsä toimisi. Mihin lie liinaa lainattu.

Reiviköyden vaihto puomia purkamatta

Mutta miten ihmeessä ne reiviköydet saa vaihdettua avaamatta puomia? Meidän mastossa on kahden köyden reivisysteemi. Toisen köyden pää näkyykin puomin päästä, mutta miten sen saa muka sieltä pois ja vaihdettua? Ruuvit puomin päässä tuntuivat olevan hapettuneet kiinni.

Vaihto oli lopulta yksinkertaista ja helppoa, kunhan tiesi mitä pitäisi tehdä. Kiitos vielä Hannulle vinkeistä niin sain köydet vaihdettua!

Ompelukerho sai jatkoa.

Keulan puolen köydenvaihto oli helppoa. Senkun ompelee köydet toisiinsa, suojaa ja tasaa sauman teipillä ja vetää köyden varovasti läpi.

Näin. Eiku.

Ompeluhommissahan se alkaa kuumottaa kun köysi ei menekään läpi ja jää jumiin. Onneksi tässä tapauksessa sen sai vielä takaisin ja pienen justeerauksen jälkeen se viimein tulikin läpi. Kieltämättä kerran on tullut ommeltua nostimen köysi liian laiskasti. Molemmat köydet jäivät kannelle ja vain kirosanat sinkoilivat ylös mastoon…

Lavastettu tilanne, jo vain onnistuu! 🙂 

Vaikeampi puoli oli se puomin pää. Oikeilla ohjeilla sekin oli helppoa.

Mutteri auki pultin pään tasalle, ei kokonaan pois, ettei murjo vahingossa jengoja pultin päästä. Pienellä koputtelulla se siitä irtosi kyllä.

Tuommoinen pultti sieltä löytyy köyden kiinnikkeeksi.

Kelkka ulos puomista - Liberta.fi
Kelkka ulos puomista.

Sen jälkeen saakin vedettyä kelkan ulos puomista. Vanhan köyden sai näppärästi vedettyä pois ja pujotettua uuden köyden paikoilleen.

Uusi reiviköysi vaihdettu, pökätty kelkka puomin sisään ja vedetty köysi läpi.

Niin vaan saatiin köydet vaihdettua. Ja myöhemmin pituudet soviteltua. Tuli ostettua vähän reippaanlaisesti köyttä, mutta mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän… 🙂

Lopulta reivit toimivat hyvin. Jälkikäteen sai olla tyytyväinen että testailtiin pituuksia ja harjoiteltiin kevyissä keleissä, niin homma sujui, ainakin jotenkuten, kun vähän kovempi viima kävi Puolan rannikolla…

-Jussi

 

Lisää juttuja Veneen kunnostuksesta löydät tästä

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.