
Jatkoa edellisestä…
Ei ihme jos yksi pytty ei käynyt kunnolla, olihan se puolillaan vettä! Muutoinkaan kone ei näyttänyt ihan siltä kuin pitäisi. Jäähdytyskanavat olivat ihan tukossa! Sama tilanne oli kannen kanssa. Lisäksi tietysti vähän pintaruostetta oli jo ehtinyt kertyä molemmin puolin. Kammella kun pyöritteli niin männät sentään liikkuivat edelleen.


Männät sentään liikkuivat edelleen hienosti…
Joka tapauksessa edessä oli pikku pohdinta, että mitä seuraavaksi.
Oli melkoinen yllätys, että jäähdytyskanavat olivat ihan ummessa. Joskus kyllä Matu ja joku muu rannan kavereista oli kysynyt, että tuleeko vettä ihan normaalisti pakoputkesta. Itsestä tuntui, että tuli, kun ei paremmasta tiennyt. Vesipumpun siipipyörätkin oli tullut vaihdettua turhankin tunnollisesti. Mutta ilmeisesti kanavat olivat pikkuhiljaa muurautuneet entistäkin enemmän umpeen. Aihe kun ei ollut itselle mitenkään tuttu, niin eipä tullut edes mieleen, että niinkin voi käydä! Sittemmin on tullut vastaan esim. tuolla FE83 -foorumilla vinkkivitonen kalkkikiven poistoon. Sen mukaan merivesijäähdytteisellä koneella pitäisi ajella sitruunahapollista vettä aika ajoin koneen läpi niin pysyy kanavat puhtaina. Siinäpä edullinen tipsi testattavaksi.


Mitä seuraavaksi?
Uusi kone oli auttamatta mahdoton vaihtoehto tässä kohtaa. Uusien koneiden hinnat ovat lähteneet ihan lapasesta. Yanmarien listahinnat vetolaitteineen pyörivät 14 000€ nurkilla, asennuksineen parissa kympissä. Kevään kampanjahinnoin vähän edukkaammin, mutta silti aivan ulkona omista vaihtoehdoista.
Nykyisen koneen korjaaminen taas tuntui aika epätoivoiselta vaihtoehdolta. Sekä kansi että lohko vaikuttivat kuitenkin olevan siinä kunnossa, että kone pitäisi irrottaa ja viedä ammattilaisen huollettavaksi. Eikä ole mitään takeita, onko jotain muuta mennyt rikki, kun vähintään yhdessä pytyssä on ollut vettä konetta käytettäessä. Kiertokanki on voinut vääntyä, ynnä muuta kallista palaa on voinut mennä uusittavaksi. Se olisi väistämättä kallis pieti joka tapauksessa. Halvimmillaan voisi tee se itse -miehenä koittaa hioa osat, uusia tiivisteet ja joitain muita osia ja toivoa parasta. Sekin olisi kallis, työläs ja hyvin epävarma vaihtoehto.
Paras ja omaan limittiin sopivin vaihtoehto olisi käytetty kone. Helpointa olisi tietysti vaihtaa samanlaiseen. Jos vielä löytyisi uudempi ja makeavesijäähdytteinen, niin jollain aikavälillä voisi sitä kautta saada myös lämpimän veden veneeseen. Kun nämä speksit täyttävä lähes 25 vuotta uudempi kone vetolaitteineen löytyi netin palstoilta, oli aika oikaista ostohousuja. Ja edellä mainittujen ropleemien selvittyä kiskaista ne jalkaan ja ostaa kone pois kuleksimasta.

Nyt varastossa vuoroaan odottaa 2000 -luvun alkupuolen Yanmar 3GM30. Periaatteessa pitäisi olla aika suoraviivainen homma vaihtaa uusi kone vanhan tilalle… buhahahahaa. 😊 Epäilemättä yksi jos toinenkin kommervenkki on vielä edessä.




Mutta ainakin suuntaviivat ovat nyt selvillä. Homma on tekemistä vaille valmis! 😊
-Jussi