Ensimmäinen vene

Haave purjehduksesta ja omasta veneestä oli istutettu. Joskus kesällä 2000 tuli viimeistään pakonomainen tarve saada oma vene, tulihan kaunista kesää vietettyä kaupungissa laiturilla istuen, Dunckeria lukien ja ohi lipuvia veneitä ihaillen.

Opiskeluaikoina tuli vietettyä illat ja viikonloput Prisman kassalla. Paitsi että rahaa jäi säästöön, pääsi myös hyödyntämään alemyyntejä henkilökunta-alennuksin. Ihmettelyä herättivät hiomakoneiden ja muiden työkalujen hamstraus.

– Mihin sä oikeen noita kaikkia työkaluja muka tarviit?

– Sitten kun mulla on vene, niin näille tulee olemaan käyttöä.

– Niin varmaan.

Keskivahvoista epäilyksistä huolimatta olin vakaasti päättänyt hommata veneen ja niin sen myös hommasin. Autoa ei ollut, mutta vene piti saada. Keväällä 2001 sopiva vene tuli vastaan ja se tuli sitten ostettua.

Foxcub 18 kuljetus - Liberta.fi
Kaupat on tehty ja ensimmäinen vene on lähdössä kohti Vaasaa.

Silloisella budjetilla vaihtoehdot olivat varsin rajalliset. Käytännössä vaihtoehdoissa pyörivät Joe 17 ja joitain erittäin ankeita projekteja. Jotain puolivalmista venäläisvalmistetta tulikin käytyä katsomassa Turun suunnalla, mutta onneksi jäi ostamatta. Sitten Raumalta löytyi Brittiläinen Foxcub 18! Se oli Isle of Wightilla tehty tasaperäinen, bulb-kölinen vene, jossa oli erituntuinen meininki. Se piti saada!

Pohjan muoto vaikutti modernilta. Etenkin 79 tehdyssä veneessä vuonna 2001.

Erinäisellä yhdistelmällä säästöjä ja opintolainaa rahat käärittiin kasaan ja vene saatiin. Mieleen on jäänyt automaatilla käynti. Siihen aikaan ei mistään mobiilineteistä ja -pankeista ollut tietoakaan. Joten, jos kaupat meinasi tehdä viikonloppuna ja rahat maksaa ennen kuljetusta, se oli käteiskauppaa. Niinpä koko 9 800 markkaa olikin mukana automaatista nostettuina satasen seteleinä…

Antti ja Ville jeesaamassa.

Veneen kunnostuksen makuun pääsi heti alusta saakka. Köli oli irti ja puuosat rapistuneet. Mutta se oli mielekästä hommaa, jos joku! Ai että! Oma vene! Mikäs sitä on laitellessa, kohtahan sitä pääsee vielä purjehtimaan!

Foxcub 18 paremmalta näyttää - Liberta.fi
Paremmalta näyttää.

Foxcub oli hyvä ensivene. Kun asiat opeteltiin kantapään kautta, pienet purjeet ja vähempi voima antoivat paljon anteeksi. Mutta samaan aikaan kiikkeryys piti varpaillaan. Pohjan muoto ja tasainen perä saivat veneen kulkemaan oikeasti hyvin. Myötäisessä se myös surffasi kokoisekseen varsin vauhdikkaasti.

Raippaluodon silta - Liberta.fi
Hippu spinnukuiskaajana Raippaluodon sillalla.

Parasta oli ja on edelleen kuitenkin kaverit. Hippu lainasi kirjoja kirjastosta ja opeteltiin muun muassa ajamaan spinnulla. Ville oli jeesaamassa heti ensimmäisinä päivinä. Villen kanssa ollaankin sitten tehty vähintään joku reissu joka vuosi. Joskus kolmen viikon reissu Ahvenanmaalle, viime kesänä huitaistiin Helsingistä Puolaan.

Hippu ja Ville venehommien tiimellyksessä.

Foxcub 18 sivukuva - Liberta.fi
”Kuin karkki”, kehui Lasse.

Yhteinen taival Foxcubin kanssa jatkui lopulta kolme kesää. Venellä oli hyvä purjehtia ja avotila oli kookas tämän kokoluokan veneeseen. Tahtotila oli kuitenkin tehdä pidempiä reissuja, ja siihen sisätilat alkoivat käydä aika nopeasti ahtaiksi.

Sisätilat kävivät lopulta ahtaiksi.

Foxcub 18 oli passeli vene päästä alkuun purjehdushommissa. Hyviä oppeja tuli paitsi itse veneilyyn ja veneen kunnostukseen liittyen, myös vaatimuksiin itse venettä ajatellen. Onkin hyvä päästä edes jostain liikkeelle, vaikka sitten miten pienellä purkilla. Ihan yhtä hienoa se oli silti ja monin paikoin huomattavasti hurjempaakin hommaa kuin isommalla veneellä.

-Jussi 

 

Lisää juttuja kategoriasta Henkilökohtaista löydät tästä!

 

P.S. Piditkö jutusta? Klikkaa tykkää ja pysyt matkassa mukana! 🙂Facebook - Liberta

 

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.