Plotterin ohella tärkeimpiä uusia laitteita olivat lähettävä ja vastaanottava AIS sekä uusi VHF. Myös NMEA2000 verkko asennettiin samalla.

20170515_172326
Veneen täydeltä elektroniikkaa…

Vanhaa ja uutta tekniikkaa

Vanha VHF oli rikkoutunut oikosulun seurauksena ja toisaalta olisi myös toimivana ollut menneen talven lumia. Uusi VHF oli asennuksen puolesta helpoin, sillä sen sai käyttämään vanhaa VHF antennia. Luonnollisesti kokonsa puolesta kotelointia sai hieman modata pienempää laitetta varten. Uusi laite oli NMEA2000 yhteensopiva tukien DSC –hätäkutsua. Digitaalinen selektiivikutsu lähettää tarvittaessa veneen sijaintitiedot sisältävän hälytyksen yhtä nappia painamalla.

20170522_220009
Kuivaharjoittelu pitää mielen virkeänä

Astetta hankalammin asennettavaksi osoittautui uusi AIS. AIS on laite, joka tarjoaa keinon vaihtaa läheisten alusten kanssa elektronisesti alustietoja kuten tunnistustiedot, sijainti, suunta ja nopeus. Näin karttaplotterilta on helposti nähtävissä muut AISsia käyttävät alukset ja sitä kautta välttää joutumasta törmäyskurssille muun liikenteen kanssa.

Joko ne toimii? Uusi VHF ja AIS kytkettynä NMEA2000 verkkoon.

Ensimmäinen AIS-laite piti käydä vaihtamassa reilun satasen kalliimpaan, jotta sen sai käyttämään samaa VHF antennia kuin itse VHF. Erillinen splitteri olisi erikoisesti maksanut vieläkin enemmän. Koska laite oli sekä lähettävä että vastaanottava, se tarvitsi toimiakseen myös GPS antennin. Vaikka laite toimi NMEA2000 –verkossa, se tarvitsi oman erillisen antennin, eikä se voinut käyttää plotterin antamaa dataa. Myöhemmissä uteluissa selvisi, että tämä ei ollut laitesidonnainen asia, vaan se koskee kaikkia lähettäviä ja vastaanottavia AISseja.

AIS alustietojen asennusta
AIS alustietojen asennus vei aikaa ja energiaa

Itse antennin veto meni helposti, mutta ohuissa putkissa menneen johdon pää täytyi vaihtaa. Onneksi myös se homma kävi Timolta. Joskin siihenkin piti surffata oikea liitin ja hakea se toiselta puolelta kaupunkia. Toisen tenkkapoon aiheutti AISsin alustietojen syöttäminen. Mukana tullutta asennus CD:tä kun ei enää tämän päivän laitteisiin saa, eikä tietoturva-asetukset sallineet netistä löytyneen ohjelmiston asennusta… lopulta löytyi heikolla tietoturvalla varustettu läppäri, jolla alustiedot sai asennettua ja laitteen otettua käyttöön.. 🙂

Pienen säädön jälkeen AIS tiedot saatiin asennettua ja lopulta myös johdot piilotettua.

Laitteiden käyttöä varten tarvittiin veneen radiolupa ja käyttäjälle pätevyystodistus. Näitä varten tuli eräänä viikonloppuna käytyä myös suorittamassa Rannikkolaivurin radiotutkinto. Viestintäviraston tiloissa pidetty kurssipäivä tutkintoineen oli hyödyllinen ja antoi paljon enemmän kuin mitä pelkästä tenttimateriaalien itseopiskelusta olisi irronnut.

 

 

Liberta löytyy nyt Marine Trafficista
Lopussa kiitos seisoo – Liberta löytyy nyt Marine Trafficista

Posted by:Liberta

Kaksi unelmoijaa toteuttaa haavettaan. Tarina siitä, kuinka Liberta lähtee maailman merille.

Vastaa