Mahtava peräsin ja jäykähkö ohjaus

Libertan peräsin on ollut turhan jäykkä veneen ostamisesta asti. Itämeren tuulet koettelivat toden teolla pinnan pitäjää viime kesän reissuilla. Pinnaa sai vääntää hartiavoimin haluttuun suuntaan pääsemiseksi. Vuosi sitten keväällä ei ollut aikaa perähtyä aiheeseen, mutta nyt se oli otettava työlistalle.

Liberta sailing in the Gulf of Finland.jpg
Jäykkä peräsin kysyi välillä hauista… Ja hermoja!

Googlailu ja aiheesta utelu naapuriveneilijöiltä antoi todennäköisimmäksi selitykseksi turvonneen peräsimenlaakerin. Tuumasta toimeen. Ei muuta kuin peräsintä irti.

Lapiohommia.

Onneksi vene oli hiekkakentällä, joten lisätilaa peräsimen alle sai kaivamalla. Eikä vastaan tullut kuin yksi isompi murkula… Taisi olla eka kerta kun veneen keväthommissa tarvitsi tarttua lapioon!

Kerrankin oli oikean kokoiset työkalut ostettuna etukäteen. 🙂

Peräsin oli kyllä todella tiukassa. Olkoonkin, että tein homman ekaa kertaa ja siksikin se vei paljon odotettua kauemmin. Lavan kanssa sai jumpata pitkään ennen kuin se irtosi.

20180419_200658368930525.jpg
Lapa kuoppaan.

Lapa maahan ja laakerit irti. Tai paremmin kai holkit. Niiden materiaalia arvottiin joukolla. Nailonlaakerit saattavat turvota. Delrin olisi ilmeisesti paras. (Tarkalleen ottaen Delrin on merkki, eikä materiaali.) Kukaan ei tiennyt varmasti, mitä materiaali on. Mutta jotain tarttis tehdä.

Samalla mietittiin keinoja asian ratkaisemiseen. Muitakin hommia on 157, joten luonnollisesti lähtökohta oli helpoin ja nopein ratkaisu.

20180420_192244750253971.jpg
Keinopuhdistaja työnsä touhussa.

Kevyt hionta alkuun.

Puhdistus ja putken kevyt hionta oli ensimmäinen toimenpide. Se osoittautui kuitenkin liian ohueksi ratkaisuksi, ja peräsin oli edelleen liian jäykkä. Naapuriveneen kaverilla oli ollut vastaavaa probleemaa, hänellä vika oli lopulta itse peräsimen alla ollut metallinen aluslevy, joka liian paksuna oli jäykistänyt peräsintä liiaksi. Naapuri oli saanut ongelman ratkeamaan tekemällä uuden teflonmuovista. Sitä oli jäänyt palanen, jonka hän lupasi tuoda varastosta.

20180422_185841279177884.jpg
Terveisiä naapurista. Kiitos!!

Seuraavana iltana avotilasta löytyikin rulla teflonmuovia. Kiitos vielä naapurille! Askartelin siitä uudet aluslevyt, mutta se ei tällä kertaa tuottanut toivottua tulosta.

Metallista muoviin.

Sitten ei auttanut muu, kuin ottaa taas peräsin irti ja tehdä holkeista isommat. Koska tosiaan hommia riittää ja aikaa on vähän vesillelaskuun, ei ollut aikaa teettää uusia tai viedä kenellään ammattilaiselle sorvattavaksi. Sen sijaan ostin kympillä työkalut ja tein itse.

20180428_175428143706720.jpg
Reikää suuremmaksi.

Kumikara ja hiomahylsy. Niillä tuli surrutettua pintaa pois molemmista. Tasoittelin vielä pinnat käsin kahdella eri karkeuksisella hiomapaperilla. Peräsin paikoilleen. Liian jäykkä. Peräsin irti. Vähän vielä palaa pois ja avot! Peräsin paikoilleen. Viimein sopivan kevyt peräsin! 🙂

 

Kesä kertoo myöhemmin oliko ilo ennenaikainen. Turpoamisen näkee sitten vedessä. Ainakin lähtötilanne on viime kesää paljon parempi! ”Nähtäväksi jää”, sanoi Esko K.

Jussi

Lisää juttuja kategoriasta Veneen kunnostus löydät tästä

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.