Katsastajan hommia katsastamassa

Tuli lupauduttua katsastajaksi meidän venekerholle. Oikeastaan jo pidempään oli pyörinyt mielessä ajatus katsastajan hommasta, ennen kaikkea sen takia, että sitä kautta voisi oppia paljon uutta veneistä. Sille opintielle lähdettiin astelemaan maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Katsastajan käsikirja osoittautui hyväksi oppaaksi kaikille veneilijöille.

Omat kokemukseni veneen katsastuksesta ovat hyvin vaihtelevat. Itse kun pyrin olemaan oppilaan asenteella liikenteessä, on ollut kiva törmätä katsastajiin, jotka suhtautuvat hommaansa riittävällä vakavuudella ja osaavat ohjeistaa ja ohjata oikeaan suuntaan. Eräs parhaista omalle kohdalle sattuneista on David Merihaan veneseuralta. Hänellä piisaa intoa näihin hommiin ja on mielellään auttamassa ja antamassa vinkkejä.

Itse olen, ja olisin, kaivannut monesti tietoa erityisesti runkokatsastukseen liittyen, mitä eri huomioitavia asioita on, miten niitä pitäisi tutkia jne. Tätä osiota odotin itse ehkä kaikkein eniten kurssipäiviltä. Vaikka pidin kurssia muuten hyvänä, olisin toivonut syvällisempää opastusta erityisesti runkokatsastuksen osioon. Täytyy sanoa, että sen osalta oma osaaminen ei juurikaan kasvanut ja syvällisempi tiedonhankinta jääkin kunkin katsastajan oman mielenkiinnon varaan.

Moni asia tuli kuitenkin uutena, ainakin itselle. Ja sai taas todeta vanhan totuuden pitävän kutinsa, mitä enemmän tietää, sitä vähemmän ymmärtää tietävänsä… Itselle tuli kahden päivän aikana yhden A4:n verran kohtia, joita täytyy muistaa tsekata. Osa olikin jo vanhastaan jollain tehtävälistalla, mutta uusia tuli myös paljon. Esimerkiksi GPS:n kalenterimuutoksesta en ollut kuullutkaan, pitää muistaa keväällä tsekata että oikea versio päivittyy navigaattoriin. (Yritin googlata tähän linkin lisätietoon, mutta en löytänyt. Pointtina oli että sijainnin laskentaan käytettävä kalenteri/ohjelmistoversio päivittyy. Maalailtuna uhkakuvana on ettei oikea versio päivity kaikkiin navigaattoreihin, mikä aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sijainnin näkymisen väärin.)

Myös vanttiruuvien jännityksen mittaukseen tuli hyvää tietoa. Mutta voi olla, että jää ainakin itseltä työntömitan kanssa hifistely tekemättä jatkossakin. Silti, tämänkaltaiset konkreettiset ohjeet olivat kurssin parasta antia.

Päivien mittaan ylös kirjattuja tehtäviä tulikin melkoinen määrä…

Oma tehtävälista koostuu monista eri tason jutuista. Tärkeimpinä on varmasti eri letkujen uusimiset. Niistä oli esillä sen verran monta kauhutarinaa, että ainakin itse aion uusia kaikki mitä ei ole tässä parin vuoden aikana tullut uusittua. GPS -kalenterin lisäksi kevään tehtäviin tuli myös karttojen päivitys. Niitä en ole tullut päivittäneeksi kun kartat tuntuvat niin uusilta. Mutta, eipä siinä kovin montaa kiven kohtaa tarvitse olla väärin jos sopivasti sattuu…

Todistuksen pitkä disclaimeri herätti huvitusta. ”Oikeutettu katsastamaan katsastussääntöjen puitteissa, seuran katsastuspäällikön ohjeiden mukaisesti”

Eri esimerkit kaameista kohtaloista vauhdittavat myös jollekin kauniille päivälle suunniteltua mies yli laidan -liveharjoitusta. Se täytyy nyt tehdä oikeesti ensi kesänä! Erinäköisiä pikkutsekkauksia tuli listattua myös runsaasti. Tämän kevään katsastuksissa erityishuomion kohteena tulee olemaan pelastusliivien huolto (muistathan sinäkin! 🙂 ). Se on itseltä jäänyt tekemättä, eikä liivejä ole tullut puhallettua täysiksi koskaan. Mutta tänä keväänä kaikki on toisin. 😉

-Jussi

Lisää juttuja kategoriasta Henkilökohtaista löydät tästä!

4 kommenttia artikkeliin “Katsastajan hommia katsastamassa

  1. Mahtava juttu, on tuo itseäkin kiinnostanut. Ja toisaalta nähnyt vähän erojakin. Josko sitä sitten itsekin ensi talven aikana? 🙂
    Olli

    1. Mene ihmeessä! Aina jotain uutta oppia ja ideaa tarttuu matkaan! 😊 Mielenkiinnolla odotan myös itse katsastuksia. Varsinkin meillä kun on paljon itsetehtyjä ja merta nähneitä veneitä niin on jännä nähdä mitä kaikkia kikkakolmosia ihmiset ovat veneisiinsä virittäneet… 😄

      -Jussi

  2. Yksi bonus katsastajan hommissa on, että oppii tuntemaan seurakaverit laajemminkin kuin viereisten venepaikkojen haltijat. Olin itse katsastajana yli 20 vuotta, ja lopetin samaan aikaan kuin jäin eläkkeelle leipätyöstäni – ei olisi enää ehtinyt! Nyt viisi vuotta myöhemmin huomaan, että seuraan on tullut vaikka kuinka paljon uusia ihmisiä ja veneitä, joita en tunne lainkaan.

    Kai

    1. Eläkeläisen kiireitä! 😄

      Mutta se on hyvä pointti! Aika rajallisen määrän porukkaa sitä muuten tuntee.

      -Jussi

Vastaa käyttäjälle Liberta Peruuta vastaus

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.